2015-04-21 12.28.33

Marco Antonio Bueno Filho, PhD

Chemical Conceptualization and Concceptual Fields Theory

Centre for Natural Sciences and Humanities – CCNHFederal University of ABC – UFABC

marco.antonio@ufabc.edu.br | Lattes | ReseacherID | ORCID | MyCitations ACS Profile
The Group 

Doctor in Sciences (Organic Chemistry) by University of Sao Paulo – Institute of Chemistry (2010) on  Science Teaching. Masters in Sciences (Organic Chemistry) in 2004, Bachelors in Technological Chemistry (2000) and Licensee (2007), by the same institution. He works with Chemistry Teaching and holds interests in conceptualization processes in Chemistry and The Theory of Conceptual Fields.  seta-downPhD Thesis  |seta-downMaster Thesis

Full articles in periodicals

1. PAPALARDO, S. P. T. ; BUENO FILHO, M. A. ; CERQUEIRA, B. R. S. ; FRANZOLIN, F. . Possibilidades para a equidade de gênero por meio do Ensino de Ciências por investigação. Ciência e Educação (UNESP), v. 29, p. 1-14, 2023. seta-down Full Paper

2. MOURA, G. R.; BUENO FILHO, M.A.; DI VITTA, C.; MARZORATI, L.; Synthesis of the piperazine subunit of Indinavir. ARKIVOC, 106-111, 2021 seta-down Full Paper

3. BUENO FILHO, M.A.; DUARTE LOPES, E.C. Aspectos da aprendizagem sobre Equilíbrio Químico em diferentes níveis de cognição. Educación Química, 32(3), 157-170, 2021 seta-down Full Paper

4. BUENO FILHO, M. A. ; MOURA, R. ; FRANCO, M.;  BRAGA, A. A. C.; DI VITTA, C.; MARZORATI, L.;  A new piperazine: Spectroscopic and theoretical conformational studies.  Journal of Molecular Structure , 1203(5), 127420, 2020seta-downFull Paper

5. SANTIAGO, R. M. ; CUNHA, R. L. O. R. ; Nascimento, M. G. ; BUENO FILHO, M. A. Construcción de Relaciones entre Conceptos Relativos al Campo Estructural y al Campo da Cinética Química por Estudiantes de Pregrado en la Acepción de la Teoría de los Campos Conceptuales. Educación Química, 29(3), 48-60, 2018seta-downFull Paper

6. NASCIMENTO, M. G.,  BUENO FILHO, M. A., CUNHA, R. L. O. R.,  Considerações sobre perfil motivacional e articulação de conceitos em Química Orgânica. Enseñanza de las Ciencas, v. extra., p. 4053-4058, 2017 seta-downFull Paper

7. ANDRADE, L. M.; HONORIO, K. M.; BUENO FILHO, M. A. Collective action and collective scheme in the mobilization of learning chemistry according to Vergnaud’s Theory of Conceptual Fields. Problems of Education in 21st Century, 75(5), p. 419-432, 2017 seta-downFull Paper

8. NASCIMENTO, M. G.; ALVES G. N. G.; BUENO FILHO, M. A. Chemical concepts in motion: the role of collective schemes on the learning about intermolecular interactions . Problems on Education in 21st Century. 68(68), 64-73, 2015 seta-downFull Paper

9. NASCIMENTO, M. G.; BUENO FILHO, M. A.  Analysing experienced organic chemistry teachers´ teaching plans and taks performances based on te Theory of Conceptual Fields. Problems on Education in 21st Century. 67(67), 81-94, 2015  seta-downFull Paper

10. NASCIMENTO, M. G.; BUENO FILHO, M. A. Elementos estruturadores da Química Orgânica Implícitos na argumentação de professor e alunos de graduação. Enseñanza de las Ciencias, v. extra, 1629-1634, 2013. seta-downFull Paper | seta-downPresentation

11. MARZORATI, L. ; BUENO FILHO, M. A. ; Di VITTA, C. ; BARAZZONE, G. C. ; WLADISLAW, B. New methodology for the preparation of N-tosyl aziridine-2-carboxylates. Tetrahedron Letters, 48 (37), 6509-6513, 2007seta-downFull Paper

Editorial
BUENO FILHO, M. A. Just a matter of choice . Problems on Education in 21st Century. 75(2), 120-122, 2017 seta-downFull Paper

Full papers released in congresses’ annals
1. ROMANO, M. A., ROVAY, R. P.; BUENO FILHO, M.A.; SALES, S. J.; The role of experienced professionals in building collective schemes in the sustainability field, PBL2016 International Conference Proceedings, 2016. São Paulo – Brasil.  seta-downFull Paper

2. CIRILLO, T. C.;  ROMANO, M.A.; BUENO FILHO, M. A.; LOCATELLI, S.W. Tarefas contextualizadas mobilizam relações conceituais espontaneamente?  Anais do 14º. Simpósio Brasileiro de Educação Química – SIMPEQUI, 2016. Manaus – Brasil seta-downFull Paper

3. NASCIMENTO, M. G.; BUENO FILHO, M. A. Cognitive Schemes on Teachers of Organic Chemistry Tasks. In:  Research, Theory and Practice in Chemistry  Didactics.  Proceedings of the   23rd International Conference on Chemistry Education Research, Theory and Practice on Chemistry Didactics and IXth IOSTE Symposium for central and Eastern Europe Science and Technology Education for the XXIst Century, p. 53,  Hradec Králové,  2014. seta-downFull Paper  | seta-downPresentation

4. NASCIMENTO, M. G.; BUENO FILHO, M. A. Reflexões acerca da contextualização e das situações investigativas no Ensino de Química com base na Teoria dos Campos Conceituais. In: XVI Encontro Nacional de Ensino de Química / X Encontro de Educação Química da Bahia, 2012, Salvador. Anais do XVI Encontro Nacional de Ensino de Química / X Encontro de Educação Química da Bahia, 2012. seta-downFull Paper

5. NASCIMENTO, M. G. ; BUENO FILHO, M. A. Considerações sobre a Química Verde como contexto para o ensino de conceitos de Química Orgânica e o desenvolvimento profissional inicial na graduação. In: 32o. EDEQ Encontro de Debates sobre Ensino de Química., 2012, Porto Alegre – RS. Anais do 32o. EDEQ Encontro de Debates sobre Ensino de Química, 2012. seta-downFull Paper  | seta-downPoster

6. BUENO FILHO, M. A.; FERNANDEZ, C.; MARZORATI, L. Detecção dos esquemas de ação na perspectiva da teoria dos campos conceituais relativos à representação química em alunos do ensino superior. In: VI ENPEC – Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, 2007, Florianópolis. Anais do VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Belo Horizonte: Abrapec, 2007. v. 1. p. 136-147. seta-downFull Paper

Expanded summaries released in congresses’ annals
1. LOPES, S. A. G.; BUENO FILHO, M. A.; NAVARRO, D. N. ; LOPES, E. C. D. A contribution of the Conceptual Fields Theory for the study of interdisciplinarity. In: 10th biannual Conference of the European Science Educ. Research Association, 2013, Nicosia, Cyprus. seta-downAbstract

2. NASCIMENTO, M. G.; BUENO FILHO, M. A.; NAVARRO, D. N.; LOPES, E. C. D. Cognitive elements implicits in arguments about mechanisms of organic reactions. In: 10th biannual Conference of the European Science Educ. Research Association, 2013, Nicosia, Cyprus.  seta-downAbstract

3. BUENO FILHO, M. A.; NAVARRO, D. N.; LOPES, E. C. D.; NASCIMENTO, M. G. Electrochemistry and chemical equilibrium: the dynamics of submicroscopic representation during the action of subjects. In: 10th biannual Conference of the European Science Educ. Research Assoc., 2013, Nicosia, Cyprusseta-downAbstract | seta-downPoster

4. BUENO FILHO, M. A.; Nascimento, M. G.; Investigações sobre o entrelaçamento de Campos Conceituais em um curso de Química Verde. In: 11º Simpósio Brasileiro de Educação Química, 2013, Teresina – PI. Anais do 11º Simpósio Brasileiro de Educação Química, 2013. seta-downAbstract | seta-downPoster

Summaries released in congresses’ annals
1.  NASCIMENTO, M. G., ALVES G. N. G.; BUENO FILHO, M. A.; CUNHA, R. L. O. R. A Flash of construction schemes collective in the classroom involving the  structural molecular field. In: State-of-the-art and future perspectives – Proceedings of the 1st International Baltic Symposium on Science and Technology Education (BalticSTE2015), 2015. Siauliai – Lituânia.  seta-downAbstract

2. CAFER, L. D. F.; BUENO FILHO, M.A.; HOMEM DE MELLO, P.; Conhecimentos prévios sobre processo de absorção de radiação mobilizados via experimentação investigativa. In: XVII Encontro Nacional de Ensino de Química, ENEQ, 2014. Ouro Preto – MG. seta-downPoster

3. LOPES, S. A. G.; BUENO FILHO, M. A. Conhecimento predicativo sobre interdisciplinaridade de um professor de Química. In: 32o. EDEQ Encontro de Debates sobre Ensino de Química, 2012, Porto Alegre – RS. Anais do 32o. EDEQ Encontro de Debates sobre Ensino de Química, 2012. seta-downAbstract | seta-downPoster

4. BUENO FILHO, M. A.; FERNANDEZ, C.; MARZORATI, L. Operational Invariants related to chemical representation: dynamics aspects of the conceptualization. In: 22nd International Conference on Chemistry Education 11th European Conference on Research in in Chemical Education, 2012, Roma. Abstract Book of 22nd International Conference on Chemistry Education 11th European Conference on Research in in Chemical Education, 2012. p. 573-573. seta-downAbstract | seta-downPoster

5. NASCIMENTO, M. G.; BUENO FILHO, M. A. Formação conceitual frente experimentação no Ensino de Química. In: II Simpósio de Pesquisa do Grande ABC, 2012, São Bernardo do Campo. Anais do II Simpósio de Pesquisa do Grande ABC, 2012. seta-downAbstract

6. LOPES, S. A. G. ; BUENO FILHO, M. A. Conhecimento predicativo sobre interdisciplinaridade de professores do ensino básico em contexto interdisciplinar. In: II Simpósio de Pesquisa do Grande ABC, 2012, São Bernardo do Campo. Anais do II Simpósio de Pesquisa do Grande ABC, 2012. seta-downPresentation

7. BUENO FILHO, M. A. ; FERNANDEZ, C. ; MARZORATI, L. Proposição de um instrumento para a análise da habilidade espacial. In: 27o. EDEQ Encontro de Debates sobre Ensino de Química, 2007, Erechim – RS. Caderno de Resumos do XXVII EDEQ. Erechim, RS, 2007. v. 1. p. EDQ123-EDQ123. seta-downAbstract

8. BUENO FILHO, M. A. ; MARZORATI, L. Diagnóstico das dificuldades no ensino superior de química orgânica. In: 29a. Reunião Anual da SBQ, 2006, Águas de Lindóia. Livro de Resumos da 29ª Reunião Anual da SBQ, 2006. v. ED-03. p. 18-18. seta-downAbstract